NESSONA

Kategori: TRAVELS

Back to reality

Hemma efter en fantastiskt vecka i vackra och underbara Gran Canaria. Jag är otroligt lyckligt lottad som både har möjligheten till att kunna resa iväg och göra det med en sådan fantastisk vän. Vi har bara haft det SÅSÅ bra ♥
Efter ett skype-samtal med David ska jag strax sova och imorgon är det back to reality som gäller. Dock tynger det mig inte så mycket eftersom jag verkligen har fått ladda om batterierna. Natti!

Morning in Las Palmas

Vi bor på 15e våningen med utsikt över både staden och havet vilket var extra fint i solupppgången.

¡Hola! Amanda och jag har redan hunnit med en hel del. Besökt gamla stan, orienterat oss i området, njutit av sol och bad på Las Canteras stranden, ätit calamares och spelat kort på balkongen. Nu har vi piffat till oss för att gå ut och äta. Kram!

ITALIEN 2014

Vackra medelhavet.

Jag i min fina långklänning från Svea i Positano.

Vänner till familjen vi tog en aperitif med.

Jag hängde på Massimo på vespan hem efter stranden och vandringen dit (därav kläderna, hehe)

Middag med alla vänner i huset uppe i byn Sant'Agata.

Mamma och jag i Positano.

Ena dagen tog vi en utflykt upp till vulkanen Vesuvius där det var en fantastisk utsikt över Napoli, Pompei osv.

Sista dagen gick vi upp för en promenad genom en pinjeskog som tog oss till en fantastisk gård.

Italy

Hemma efter en fantastisk vecka i Italien med mamma och pappa. Vi har träffat goda vänner, ätit god mat, solat, badat, bestigit Vesuvius och mycket mer. Nu ska jag packa upp väskan och ikväll träffa fina vänner. Imorgon blir det back to work!

CABO VERDE

Alla hjärtans dag skulle firas ordentligt på hotellet fick vi reda på. Och självklart var vi med och avnjöt en god buffe.

Detta är ett av alla färgglada hus i stan.
Den här mannen stod mitt på stranden i stekande värme och grillade den godaste fisken jag någonsin ätit.

CABO VERDE

Detta är ett av alla färgglada hus i stan.

H O M E

Hej kära vänner! Jag är hemma efter en fantastisk vecka i paradiset. Har inte gjort så mycket mer än solat, läst och ätit. Sounds good to me. Som sagt, vi kom hem sent inatt men jag är uppe med tuppen för att ta mig igenom läxor som har fått vänta under resan. Ska också till stan för att köpa ett minneskort så jag kan börja ta lite bilder till bloggen igen. Fler bilder från resan kommer!

Sicilien parte due

Fjärde dagen hyrde vi bil och åkte 2 timmar tills vi kom till ett Grekiskt tempel i Taormina. Now you know my family. Nej, men det var faktiskt roligt, och intressant!

Och min kära pappa höll som alltid ett intressant föredrag om stället. Han kan mycket min pappa.

I Taormina fanns också en romersk teater med en galet fin utsikt.
The girls påväg in till staden.

Kakelgolvet i ett hys vi var i, gud så fint.

Asso ser ni Lovisas ananasklänning? Så fantastiskt fin! Håller ni inte med?
Sista kvällen bar jag min favoritklänning från A&F.

Sådär, nu har ni fått se en liten kort sammafattning av min vecka med familjen i Sicilien. Jag fick en fråga om vad hotellet hette, och det hette Calanica! Här kommer du till deras hemsida. Ett superhärligt ställe!

Sicilien parte due

I Taormina fanns också en romersk teater med en galet fin utsikt.
The girls påväg in till staden.

Kakelgolvet i ett hys vi var i, gud så fint.

Asso ser ni Lovisas ananasklänning? Så fantastiskt fin! Håller ni inte med?
Sista kvällen bar jag min favoritklänning från A&F.

Sicilien parte uno

Hey serious face. Från måndag till tisdag sov vi över en natt i fina men gråa Köpenhamn på hotellet, Bella Sky.

Vi bodde i mysiga bungalows med utsikt över medelhavet och havet några få trappsteg ner. SÅ OTROLIGT VACKERT.

Och självklart fanns det en massa söta kattungar.

På kvällarna gick vi in till byn Cefalú och strosade & åt. Inte varje kväll det är så varmt att man kan gå i shorts och linne inte.
Havet var blåare än det ser ut på bilden, jag lovar.

Den tredje dagen var den enda dagen med lite moln men vi gick ändå till stranden.
Katedralen och piazzan i Cefalú. Här fanns ett sååå fint café som vi satte oss och tog en glass. Allra finast var det på kvällen.

Sicilien parte uno

Och självklart fanns det en massa söta kattungar.

Havet var blåare än det ser ut på bilden, jag lovar.

Ciao d'Italia

Hej fina ni! Jag har precis kommit upp till vår Bungalow efter en dag på stranden. Det är upp emot 30 grader här, härligt! Igår hyrde vi bil och bilade runt här på Sicilien vilket var superroligt och vackert. Nu ska vi snart gå in till byn Cefalú för mat och lite shopping, tänkte köpa mig en solhatt så får se om jag hittar någon i min smak.Ha det så bra, kraaaamar!

Köpenhamn

Hej vänner! Har precis kommit till hotellet efter en dag i Köpenhamn. Trevlig stad! Och nu tänkte jag passa på att mobilblogga lite, så får vi se hur det blir haha. Vi bor på ett jättefint hotell, Bella Sky och vårt rum ligger på våning 13 med ett gigantiskt fönster ut mot stan. Snart ska vi ut och äta och imorgon ska vi upp tidigt för att flyga vidare! Ha det bra!

Min New York Guide

Resa dit / Boende
Vi bokade biljetter i november (alltså ett halv år innan) och flög med United Airlines från Göteborg till Bryssel där vi mellanlandade, och därifrån tog vi flyget vidare till flygplatsen New Ark. Jag tror vi satt på flyget i 10 timmar ungefär totalt. Lång färd men lyxiga plan med varsin minitv där det fanns nya filmer och serier att kolla på, så det gick snabbt! Vi kom fram vid lunchtid i New York (de är 6 timmar efter oss) vilket var skönt!!
Vi bodde på Hotell Edison som ligger ca 500 meter från Times Square, alltså väldigt centralt. Jag var jättenöjd med vårt boende. Man är där ju inte så mycket eftersom man mest är ute på dagarna men det var fina rum och det hördes inte mycket av trafiken, vilket man kan tro. Deras frukost var verkligen amerikanskt men pancakes, egg and bacon osv. Det var nära till allt så jag kunde tom gå ut själv på dagarna, toppen! Läs mer här.

Mat
I USA är det nästan omöjligt att äta mat som inte är överdrivet fet. MEN gott är det ju. Ett hett tips är att köpa en sallad till lunch och sätta sig i Central Park. Eller ta en hamburgare, för det finns det gott om haha. I Greenwich Village (mitt favoritområde) fanns det små fina caféer och restauranger. Ett måste när du är i NY är att ta en cupcake på Magnolia Bakery. Det är ett känt bageri där bla. Sex and the City teamet har filmat in en scen. Och självklart - Dunkin Donut. Mums säger jag bara. Och det bästa, Starbucks! Det fanns i varje hörn, vart du än vände dig. Folk köpte en kopp kaffe påväg till jobbet och jag gick dit ett flertal gånger och köpte en chokladfrapino.

Affärer / Shopping
Okej, vart ska vi börja.
Mina favortitaffärer är Forever 21 (5 våningar av allt en tjej kan önska sig), Victoria's secret, Urban Outfitters, Abercrombie and fitch, Juicy Couture, Brandy Melville, American Eagle + en massa massa fler. Bästa shoppinggatorna då? SOHO helt klart! Finns allt du kan tänka dig. Och självklart, Fifth Avenue där du hittar de finare affärerna ( A&F, Hollister bla.) Om du klarar av att trängas med tusentals andra människor är Times Square också ett toppenställde för dig som är shoppingsugen. Ett tips om du ska till VS, gå till den största eftersom att det finns ett flertal. Men där hittar du allt du vill och det är även där många Angels kommer på besök (om jag inte har förstått fel?).

Tips
Innan du åker dit, ta reda på fakta och skriv ut kartor. Skriv upp vilka ställen du helst vill till och vart affärerna finns. Upplev mycket varje dag och tänk på att sova kan du göra när du är hemma, haha. Tänk inte bara på shopping och turistställena utan åk till Harlem (sjukt intressant och spännande), gå på Museum, gå på balett på Metropolitan, ta en joggingtur i Central Park, åk upp i Empire State Building / Rockefeller Center, gå till Grand Central Station, ät måååånga donuts och lev livet. Tänk på att du är där DÅ.

Det bästa med New York
Jag älskar allt med NY. Det är så stort och maffigt men ändå känns det som om man känner hela staden när man är där. Man kan tro att det är mycket stress men nej faktiskt inte, jämför jag med London är NY så mycket lugnare. Vi var där på våren då allt blommade ochdet var 20 grader och sol, perfekt! Jag själv älskar storstadslivet. Att ta en yellow cab till Central Park, gå mitt i natten längs Times Square i allt ljus. Uppleva allt det där man bara hört och fantiserat om, gå på Broadway, se kända ställen där t.ex. Gossip Girl spelats in, se Apple's stora glasbyggnad, shoppa på Fifth Avenue osv. Allt finns där och man bara lever i nuet. Och alla de olika stilarna på människorna, de som sticker ut lite extra och alla Nate Archibald's överallt. Man är i himlen helt enkelt.

Min New York Guide

Resa dit / Boende

Mat

Affärer / Shopping
Okej, vart ska vi börja.

Tips

Det bästa med New York

New York, day 2

Andra dagen gick vi upp tidigt för att åka iväg på en Gospel-och Harlemtur! Fösta stoppet var vid Apollo teathre där stora artister har stått.
Nästa stoppet var vid Morris Jumel mansion. Vi gick runt på en gammal gata från den tiden då Harlem var det finaste stället på Manhattan att bo på.
Det var inte lätt att missa att det var morsdag i USA den 13 maj. Det var tydligen jättestort där och folk sålde mother-grejer överallt!
Sista stoppet var att se gospel i en kyrka i The Bronx. Det var så jäkla häftigt och maffigt!!Efter bussresan runt i NY var vi ganska trötta, så vi köpte oss lite mat och satte oss i Central Park. Första gången jag var där då & jag fick den där" WOW, jag är här" känslan.

New York, day 2

NYC, day 1

Vi landade i NewArk vid 12 tiden och tog oss in mot New York med stil i en limousine (en skruttig sådan haha, men ändå). När vi kom fram till hotellet ville vi bara ut och se oss omkring så vi bytte om och åt lunch på ett gott ställe som låg precis vid hörnet nedanför oss. Sedan gick vi till Times Square och jag tappade bokstavligen hakan, så jävla häftigt!! Det var som att hoppa in i en film!
Efter det tog vi oss upp i top of the rock och kollade ut över hela Manhattan. På den stora bilden kan ni se hur stort Central Park är.
På kvällen åt vi i Bryant Park, en jättemysig park men jag var såååå trött efter en hel natt resande och en hel dag i NY att vi tidigt fick gå igenom lysande Times Square till hotellet för att sova.

NYC, day 1

New York

Shit! Imorgon åker jag verkligen iväg på min drömresa, känns så overkligt! Har packat, gjort mig fin, laddat kameran och taggat med Gossip girl avsnitt hela dagen så nu är jag redo att åka! Planet till Bryssel går redan klockan 7 imorgon bitti och därifrån tar vi flyget till NY! Vi landar klockan 12 på dagen (NY tid), så det blir en vääldigt lång dag imorgon!
Jag tänker inte bry mig om internet på resan, vill bara njuta av att vara där. Så detta är antagligen det sista ni hör av mig på en vecka! När jag kommer hem kommer jag att bomba er med bilder och berätta allt jag sett och upplevt! Ha det så bra tills dess ;* ♥